H30 Cross

دانگ‌فنگ H30 Cross محصول جدید ایران‌خودرو سرانجام بعد از حدود ۲ ماه تاخیر قدم به خیابان‌ها گذاشت.مینی‌کراس جدید ایران‌خودرو محصولی از دانگ‌فنگ چین است که ۵ سال از ورودش به بازار‌های جهانی می‌گذرد. H30Cross در حقیقت خودرویی بر پایه سیتروئن الیزه است که در سال ۲۰۰۲ در همکاری مشترک بین دانگ‌فنگ و پژو-سیتروئن برای بازار چین طراحی و ساخته شد. دانگ‌فنگ پیش‌تر سابقه حضور در بازار خودرو‌های تجاری ایران را داشته است و بخش عمده‌ای از نیسان‌های تولیدی پارس‌خودرو نیز توسط دانگ‌فنگ-نیسان طراحی و ساخته شده‌اند.ایران‌خودرو همچنین در طول دوران تحریم برای تولید محصولات پژو اتکای زیادی به قطعات و تکنولوژی‌های شرکت مشترک دانگ‌فنگ و پژو-سیتروئن داشت.حال پس از سال‌های حضور پشت پرده این هولدینگ خودرو که در زمره ۴ خودروساز بزرگ چین قرار دارد زمان آن رسیده تا نام دانگ‌فنگ به تنهایی در صنعت خودرو ایران بدرخشد و H30 Cross نخستین سفیر این ماموریت در ایران است.

مشخصات فنی H30کراس

در قلب H30کراس همان پیشرانه‌ای می‌تپد که خانواده پژو‌۲۰۶‌، ۴۰۵ SLX‌، پارس و رانا نیز به آن مجهز شده‌اند ؛ پیشرانه آشنای TU5 با حداکثر توان ۱۰۵ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰ و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر در دور موتور ۴۰۰۰. گیربکس این خودرو از نوع ۴سرعته اتوماتیک طراحی شده توسط برند AISIN طراحی شده است این شرکت گیربکس‌های محصولاتی مانند آسا بسترن B50F امتحان خود را پس داده‌اند و مورد توجه مشتریان از نظر دوام و قابلیت‌های فنی قرار گرفته‌اند.گیربکس H30کراس از نوع ۴ سرعته اتوماتیک با قابلیت فعال‌سازی حالت Snow و Sport است و برای عملکرد اقتصادی دنده۴ آن کلیدی با عنوان O/D یا OverDrive تعبیه شده است که با روشن‌کردن این آپشن دنده ۴ نیز وارد مدار می‌شود. همچنین این خودرو قابلیت تعویض به صورت تیپ‌ترونیک را ندارد و حالت سنگین آن با حرف L که بیانگر Low است، مشخص شده و دنده ۲ نیز به صورت دستی قابل انتخاب است که چندان ترکیب مدرنی نیست. بر اساس اعلام ایران‌خودرو این مینی‌کراس در سیکل ترکیبی ۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند و شتابش حدود ۱۲.۵ ثانیه است.H30 Cross با وزن خالص ۱۲۳۰ کیلوگرمی حدود ۲۰۰ کیلوگرم از نزدیک‌ترین محصول پژو در ایران یعنی پژو ۲۰۶ تیپ ۶ سنگین‌تر است. مهم‌ترین تفاوت این دو مدل علاوه بر اختلاف وزن گیربکس جدید‌ AISIN به جای گیربکس اتوماتیک AL4 پژو ۲۰۶ است و با این حال شتاب هر دو خودرو ۱۲.۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی H30 Cross نیز کمتر از ۲۰۶ تیپ ۶ ذکر شده است.

سیستم تعلیق H30 Cross در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون و در عقب از نوع دوبل میل‌پیچشی (Tosion bar) مستقل است.ترمز‌ها‌ در جلو از نوع دیسکی خنک‌شونده و عقب نیز دیسکی است.

پشت فرمان H30Cross

دانگ فنگ H30 Cross در ظاهر شاید یک شاسی‌بلند به نظر نرسد اما بر اساس تعاریف بین‌المللی افزایش ارتفاع خودرو تا حدود ۱۷ سانتی‌متر از سطح زمین‌، افزایش ارتفاع H Point یا ارتفاع نشیمن سرنشینان‌، افزودن پایه‌های باربند به سقف و زیر بندی تخت و محافظت‌شده در کنار محافظ‌های پلاستیکی مشکی رنگ برای بخش‌های پایین اتاق برای تبدیل یک‌ هاچ‌بک به یک کراس‌اوور مینی کافی است. صندلی‌ها با روکش پارچه‌ای به خوبی بدن را به خصوص برای گذر از پیچ‌های تند دربرمی‌گیرند و فضای سر‌، پا‌، شانه و نشیمن برای همه سرنشینان عقب و جلو کافی و ایده‌آل است. زیر درب‌موتور و همچنین روی فایروال این خودرو عایق‌های صوتی و حرارتی قرار داده شده است لذا در نخستین مواجهه با این مینی‌کراس چینی انتظار فضایی مملو از آرامش در کابین بدون صدای اضافی موتور را داشتیم اما با روشن شدن پیشرانه TU5 این تصور از بین رفت. فرمان در ابتدای حرکت صدایی اضافی و آزاردهنده داشت که به مرور در حرکت این صدا از بین رفت.همچنین صداهای اضافه‌ای از بخش‌های مختلف خودرو به گوش می‌رسید که یافتن علت آنها کار ساده‌ای نبود.با قراردادن گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک این خودرو در حالت D حرکت را آغاز کردیم. شتاب‌گیری اولیه خودرو علی‌رغم وزن حدود ۱.۳ تنی قابل توجه بود و بر خلاف شنیده‌ها H30 Cross تا دنده۳ به شتابگیری ایده‌آل و خوب ادامه می‌داد. برای وارد شدن دنده ۴ به مدار گیربکس باید کلید O/D را روشن می‌کردیم لذا با این کار دنده ۴ را وارد مدار کردیم و شتابگیری با آهنگی کندتر از دنده ۱ و ۲ در دنده ۴ ادامه یافت. فرمان خودرو آنگونه که باید نرم نیست اما در واکنش‌های ناگهانی دقیق عمل می‌کند و سیستم تعلیق نیز عملکرد قابل قبولی برای حفظ تعادل خودرو در پیچ‌ها را دارد و در برخورد با موانع نیز به خوبی برای سرنشنیان عقب و جلو ضربات را دفع می‌کند اما در مانور‌های ناگهانی کمی حالت گهواره‌ای در بدنه خودرو حس می‌شود که البته تاثیری روی مسیر حرکتی یا انحراف خودرو ندارد.

میدان امام خمینی خیابان اکباتان کوچه آهنین پاساژ فروغی طبقه اول پلاک ۱۱۱

۹۸۲۱۳۳۹۶۰۳۲۲+ 

همراه: ۹۸۹۱۲۵۱۰۷۲۹۲+

Email:info@argcar.ir